Okulumuz Ana sınıfı öğretmeni Gülay ÜNAL Anadolu masallarını öğrencilerimizle buluşturuyor.
Milli Eğitim Bakanlığı ve UNESCO Türkiye Milli Komisyonu iş birliğinde, milletin ortak değerlerinin ülkeye ait motiflerle nesilden nesillere aktarılması ve çocukların hayal güçlerinin geliştirilmesi amacıyla hayata geçirilen "Anadolu Masalları Projesi" kapsamında onlarca Anadolu masalı öğrencilerimizle buluşturuyoruz.
Eş zamanlı anlatımlarda toplamda 500 öğrencimiz öğretmenlerinden Anadolu masallarını dinledi
Anadolu'muzda binlerce yıldır anlatılan masallar bizim sahip olduğumuz kültürel kodlarımızı kuşaktan kuşağa aktarmamız için önemli bir yere sahiptir. Öğretmen bir anlatıcıdır. Özellikle masallarla öğrencilerin hayal dünyasına sihirli bir giriş yaparak hem öğrencinin kendini keşfetmesini hem de kültüre ait donanımlara kavuşmasına destek olur. Eğlendirmek ve hoşça vakit geçirmek için kullanılan masalların eğitici yönlerinin olduğu bilinmektedir. Bu açıdan masal, "terbiye ve ahlâka faydalı, yararlı hikâye" şeklinde tanımlanmaktadır. Masallar en acı dersi bile tatlandırarak verdiğinden, örnek davranışların insan bilincine aktarılıp yerleştirilmesinde yardımcı olacak eğitim aracı olarak görülmektedir. Özellikle sonu mutlu biten masalların çocukların gelişmesinde, kendilerini keşfetmelerinde, dünyaya umutla bakmalarında, onlara iyi ve doğru değerlerin öğretilmesinde önemi büyüktür. Dürüstlük, sabır, adalet, eşitlik, bağlılık gibi evrensel değerler en güzel kendilerini masallarda dile getirirler. Bu yönleriyle masallar yüzlerce yıllık deneyimlerden süzülüp gelen eşsiz eğiticiler olarak görülmektedir. Bu nedenle masalların çocuklar, gençler hatta yetişkinlerin eğitimindeki etkileri daha 1400'lü yıllarda keşfedilmiştir.
Genellikle kolektif şuur taşıyan masalların içinde eski kültürlerin, dinlerin, törenlerin başlangıcını bulmak mümkündür. Masallarda çoğunlukla iyilik-kötülük, adalet-zülüm, doğruluk-haksızlık, alçakgönüllülük-kibir gibi zıt durumların temsilcisi olan kişilerin mücadelesinden ya da insanların, ulaşılması güç hedef ve gayelere varma isteğinden doğan hayaller işlenir. Bunlar belli bir topluma mal olabilecek özellikler olmayıp, herhangi bir toplumca kolaylıkla benimsenebilecek kalıp haline gelmiş temalardır, denebilir.
Bu kapsamda Milli Eğitim Bakanlığı ve UNESCO Türkiye Milli Komisyonu iş birliğinde, milletin ortak değerlerinin ülkeye ait motiflerle nesilden nesillere aktarılması ve çocukların hayal güçlerinin geliştirilmesi amacıyla "Anadolu Masalları Projesi" hayata geçirildi.
Projenin Adı/Başlığı: ANADOLU MASALLARI |
Giriş: Çocuklarımızı kendi kültürel kodlarımızı taşıyan, farklı evrenlerin kapılarını aralayan ve hayal güçlerini geliştiren Anadolu Masallarımızla tanıştırmak. |
Projenin Amaçları: İlimizde uygulanmaya başlanan BİGEP le birlikte, Anadolu Masalları Projesiyle derlenen ve kitaplaştırılan Anadolu Masalarını, Balıkesir İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı tüm okul ve kurumlardaki öğrencilerle buluşturmak. Masal dinlemeyen çocuk kalmasın sloganıyla tüm çocuklara ulaşmak. |
Projenin Hedefleri Masal geleneğini yaşatacak bireyleri yetiştirmek, masallarımızı nesilden nesile aktarmak Somut olmayan kültürel mirasımızın çocuklarımıza aktarılmasını sağlamak Masallardan çıkarılacak derslerle çocukları hayata hazırlamak Değerler eğitimine katkı sağlamak Dinleme ve odaklanma becerilerini geliştirmek Çocukların kelime haznelerini geliştirmek Hayal dünyalarını geliştirmek Eski ile yeni arasında bağ kurmalarını sağlamak Balıkesir yöresine ait yerel masallarımızı derlemek Okul aile işbirliğini iş birliğini geliştirmek Çocukların masallara karşı olumlu tutum yargıları geliştirmelerini sağlamak |
Proje Planı: |
Projede Uygulanan Yöntemler: Anlatım yöntem ve teknikleri Soru cevap Web 2 araçları Eğitici materyaller Yaparak yaşayarak öğrenme Rol yapma |
Projenin İzleme ve Değerlendirmesi: Video Formlar Anketler Sayısal veriler Ses kayıtları |
Sonuçlar: Çocuğun yaşı ve seviyesi ne olursa olsun her dönemde anlatılabilecek, her konu ve duruma uygun bir masalımız olduğunu göstermek Yeni yüzyılın çocuklarına Türk kültürünün değerlerini aşılamak. Çocuklara; hayata dair sorgulama yaparken, atalarına danışabilmeleri için masallarımızı öğretmek. Balıkesir'de masal dinlemeyen çocuk kalmasın sloganıyla tüm çocuklara ulaşabilmek
|
Masallarımıza;
Tuz masalı:
Eş Eşini Bulmayınca
linklerinden ulaşabilirsiniz.
PROJE FAALİYETLERİ
Uzaktan eğitim sürecinde okuldaki sınıfların derslerine katılarak zoom üzerinden çocuklara masallar anlatıldı. Masalların anlatım videoları tarafımdan çekilerek sınıf Whatsapp gruplarında paylaşılarak okulun tüm çocuklarına ulaşılmaya çalışıldı.
İl bazında her hafta Çarşamba günü Anadolu Masalları Balıkesir İnstagram sayfasında canlı yayınla masallar anlatıldı.
Şubat ayında il genelinde Tekerleme Şenliği düzenlendi. Okulumuzdan da 5 öğrenci tekerleme şenliğine katılım gösterdi ve kendilerine ''Katılım Sertifikası'' verildi.
Şubat ayında ÖYGM Genel Müdürümüz Sayın Prof. Dr. Adnan BOYACI, ÖYGM Daire Başkanımız Sayın Zübeyir Gökhan DOĞAN, Anadolu Masalları Genek Koordinatörü Esin KAVGA ve 16 ilçemizin İlçe Milli Eğitim Müdürlerinin katıldığı ''Masal Gecesi'' düzenlendi. Okulumuzdan Ecrin KOPAROĞLU ''Tekerleme Şenliği''ne katıldığı tekerlemesini ''Masal Gecesi''nde okudu.
Mart ayında Balıkesir İl Emniyet Müdürümüz Sayın Hasan ONAR ile görüşülüp Polis Günü için Emniyet Amirleri ve Emniyet mensubu polislerimizle masal videosu çekildi. Çekilen video ÖGYM Anadolu Masalları Youtube Resmi ayfasında yayınlandı. Bu video sınıf whatsapp gruplarında paylaşıldı.
Nisan Ayında İlçe Milli Eğitim Müdürlerimizin desteği ile ''Makamdan Masala'' etkinliği düzenlendi. Öğrenciler İlçe Milli Eğitim Müdürlerimizin makamında masal anlattılar. Video Sınıf whatsapp gruplarında paylaşıldı.
23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı sebebiyle Zoom üzerinden çeşitli oyun ve gösterilerin sunulduğu ''23 Nisan Masal Şenliği'' düzenlendi.
21 Haziran 2021 tarihinde Sayın Prof. Dr. Belma TUĞRUL, Çocuk şarkıları üstadı Sayın Onur EROL ve Vantrolog Sayın Betül ÖLMEZ'in katılımlarıyla ''Yaza Merhaba Çocuk Şenliği'' hazırlıklarımız devam etmektedir.
Tüm bu çalışmalarda İlçe temsilcisi olarak aktif rol aldım.
PROJEDEN BEKLENEN SONUÇLAR
Çocuğun yaşı ve seviyesi ne olursa olsun her dönemde anlatılabilecek, her konu ve duruma uygun bir masalımız olduğunu göstermek
Yeni yüzyılın çocuklarına Türk kültürünün değerlerini aşılamak.
Çocuklara; hayata dair sorgulama yaparken, atalarına danışabilmeleri için masallarımızı öğretmek.
Balıkesir'de masal dinlemeyen çocuk kalmasın sloganıyla tüm çocuklara ulaşabilmek